Friday 5 August 2011

-- talking about diet --

hmm..smemangnya gadis,wanita or ape saje name asal yg kategorinya perempuan TULEN pastinya x dpt dpisahkan dgn dunia kcantikan..bahkn sanggup bhabis duit demi utk klihatan cantik betol x..?? so now im not going to talk about beauty..is about DIET..hehehe..sbb ape aku pilih part diet..?? sbb diet ni pn antara unsur utama sume wanita or gadis itu utk klihatan cantik..(*aku bkn pakar diet juz nk share pendapat aku jerk) nowadays, byk sgt product kuruskan badan berada dipasaran..tp psoalannya bkesan ker..??

jusmate5,shape plus,green fit,herbalife and byk lg r..errr..jamu jugak tidak ketinggalan..sume ni adlh bantuan sj..slebihnye tpulang pd individu tu sndr mcm mane nk mengawal cara pmakanan, apa makanan yg harus dkurangkn & juga senaman..bgantung kpd ksesuaian bdn jugak kalo nk amik product kuruskn bdn ni..ade yg serasi & ade jugak yg x serasi..ade yg bjaya n x kurg hebatnye dgn menemui jln buntu..
so, why not sempena ngan bulan Ramadhan yg mulia ni dsamping kite menunaikan rukun Islam ni we try to control cara pmakanan kite..nawaitu ttp pd yg utama..diet program ni cume watak sampingan jerk..cara aku diet simple jerk...

1 - do not skip ur meal
2 - minum byk plain water
3 - krgkn mkn ns or high cholestrol or yg swaktu dgnnye
4 - byk kn mkn buah2an/sayur2an sbg gantian mkn spt ns
5 - senaman

ok..itu antara program diet yg diolah oleh aku sndr..yg plg pntg kt point no.1 tu..jgn skip meal..mkn ttp ikut time gak cm biase cume pengambilan mknn yg mbezaknnye..
cnth:-
- br8fast tu korg mkn quaker oat/nesvita/nestume or wholemeal bread pn ok..n spare r buah2an kot r korg lapa ke smentara nk tgu lunch..
- lunch lak krgkn mkn ns & lebihkn sayur2an..
-dinner lak mengikut ksesuaian..elak kn mkn lewat mlm..=)

p/s: stiap org ade pendapat n cara masing2..ni adalah cara aku..so kalo nk follow sila kn..

1 comment: